Jonge dame versus eeuwen oud instrument.

Geslaagd concert met An Vanderstappen, orgel, en Wim Brabants, traverso.
 

Vrijdag 29 april 2011 Sint-Pieterskerk Langdorp.

De Langdorpse Orgelrecitals brengen enkele malen per jaar eminente organisten naar de Sint-Pieterskerk. Eerder waren Bernard Foccroulle, Joris Verdin, Peter Breugelmans, Stanislas De Riemaecker, Jozef Sluys en vele anderen te gast. Het Robustelly-orgel werd gerestaureerd in 1996 en sinds wordt het elk weekend gebruikt in de vieringen. Daarnaast bespeelt men het in tal van concerten.

De Sint-Pieterskerk is een kleine dorpskerk. Het koor dateert uit de 13 e eeuw en de geblokte toren in typische ijzerzandsteen is uit de 14 e eeuw. Schip en zijbeuken werden grondig vernieuwd en onder een dak verbouwd in 1776 – 77. Op dat moment werd het interieur fraai vernieuwd met houten lambrisering. Het Robustelly-orgel past in deze restauratie. Het werd besteld in 1779 bij de Luikse orgelbouwer Wilhelm Robustelly. In 1781 werd het orgel voltooid en gekeurd door de Leuvense organist-componist Matthias Van den Gheyn. Er waren slechts weinig orgelbouwers in Brabant, vandaar dat men een beroep deed op een vakman uit Luik. Robustelly werkte voor meerdere kerken in de regio. Samen met het instrument uit Herent werd het Langdorpse orgel als eerste gerestaureerd.

De meeste organisten kiezen voor hun programma uit het rijke repertorium van dezelfde periode als het Robustelly-orgel. Voor de Langdorpse Orgelrecitals kiest men niet alleen voor ervaren en gekende meesters, ook prille muzikanten krijgen een platform. An Vanderstappen, een jonge vrouw, koos voor een heel persoonlijke interpretatie. Samen met fluitist Wim Brabants op traverso greep ze naar de 18 e eeuwse literatuur waarbij het concertante orgel in samenspraak werkt met een melodisch instrument; de traverso. Dat was een geliefde en wijdverbreide praktijk ten tijde van Robustelly. Hoewel nu niet meer zo vanzelfsprekend bleek deze bezetting zeer geslaagd.

Het concert opende met "Six Concerts et Six Suites” van Telemann. Meteen kon de organiste het rijke scala aan registraties van het orgel laten horen. Ook de traversopartij blijkt mooi in evenwicht, beide instrumenten zorgen voor afwisseling en veelkleurigheid. Eveneens van Telemann zijn de "12 Fantasieën voor dwarsfluit” die Brabants aansluitend solo bracht. Ook hier blijkt dat wij meesters in huis hebben! De akoestiek in de Sint-Pieterskerk blijkt warm en aangenaam voor beide instrumenten, solo en samen.

Vervolgens hoorden wij werk van Clérambault, Bach en Krebs. Krebs was bevriend met Bach en kreeg van hem orgelles. Hij schreef 21 werken voor orgel en blaasinstrument waaronder één voor dwarsfluit. Dat wij net dit werk hoorden zegt veel over de uitzonderlijke zorg die Vanderstappen en Brabants besteden aan de studie en aan de samenstelling van hun programmas. Een orgel geeft zich niet zo maar prijs. Elk instrument is anders. Vele malen kwamen An Vanderstappen en Wim Brabants samen repeteren in Langdorp. Wie hen ingetogen bezig hoorden was diep onder de indruk van hoe de jonge organiste feilloos aansloot bij de ervaren speler die Wim Brabants is.

De Sonate in d die wij aansluitend hoorden werd geschreven door Johann Wilhelm Hertel in 1762, zo staat het op de originele partituur. Van John Stanley die als kind door een val haast volledig blind werd, hoorden wij een grandiose Voluntary. An Vanderstappen geeft de beide delen, Adagio en Vivace, elk hun eigen kleur, eerst de ingetogen intimiteit dan de uitbundige kracht die Stanley zeker zou bekoren. Niet voor niets luisterde Händel zeer vaak naar Stanley.

Het begaafde duo, An Vanderstappen en Wim Brabants, besloten hun prachtige concert met een Sonate van Joseph Bodin de Boismortier uit 1741. Rondement, Gayment, Air en opnieuw als een echte apotheose, Gayment.

Met dit geslaagde concert werd weerom bewezen dat het orgel nog steeds jonge mensen weet te bekoren en te inspireren. Hoewel nog zo heel jong en pas afgestudeerd weten wij het al zeker; An Vanderstappen is een begaafde organiste die haar grote talent zorgvuldig koestert en ontwikkelt. Samen met Wim Brabants, de ervaren fluitist met een rijke loopbaan, levert ze schitterend werk.

Josée Lehon

Site Het Nieuwsblad en www.sintpieterlangdorp.be

mei 2011.